fredag 5 augusti 2016

Highland Park ICE Edition

På whisskymässan i Göteborg vilken hölls i slutet av april valde jag bland annat att testa Highland Parks ICE Edition. Det är en 17-år gammal bourbonlagrad specialutgåva som kostar 1999 kr och kommer i ett riktigt tjusigt trästativ.

http://luvians.aerovisionit.co.uk/2016/02/25/highland-park-ice/
53,9 % och mer än dubbelt så dyr som den 18-åriga standardutgåvan kan jag tyvärr bara tycka att den här flaskan är en rejält överprissatt marknadsföringsgimmick och definitivt inte värd sitt pris.

Whiskyn är bra, det säger jag inget om men man kan få riktigt, riktigt bra whisky för tvåtusen kronor.

Personligen saknar jag den klassiska sherrysötman jag anser balanserar havssältan i de traditionella utgåvorna men här får man en hel del ek och krämig kola istället. En drös med torkade och färska frukter dränkta i sprit ligger som en traditionell engelsk fruktkaka på tungan och ingen kan ta bort det faktum att Highland Park kan göra whisky.

Doft: 3
Smak: 2.5
Eftersmak: 3
Balans: 3

Inte riktigt min kopp te och jag färgas starkt av att jag inte känner att jag får valuta för pengarna. Hade den här whiskyn kostat hälften hade jag förmodligen överöst den med positiv kritik men nu får den klara sig med 2.9 brandskadade sjömansstövlar av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar