fredag 22 juli 2016

Port Askaig 16 år

Vi fortsätter serien med en flaska jag hittade på websläppet för en tid sedan. En 16-årig variant av en whisky som sakta men säkert håller på att ta plats som en favorit i whiskyhyllan. Jag minns inte vad den kostade men tror att den gick på runt 900 kr och tog slut i ett nafs.

Det här är en klart mer raffinerad kusin till 100 Proof jag diskuterade sist och åldern tar verkligen ut sin rätt och visar att gammal är äldst. Även här är rökigheten potent och tjäran ligger som ett klibbigt täcke i gommen men mycket drycken är mycket rundare och lenare än sina yngre bröder.

Den här är lagrad både på bourbon och sherry och man får med en tydlig fruktighet med söta torkade frukter, kanske fikon. Lite kaffe med en gnutta honung i och en halv tugga marsipanbröd ligger kvar på fatet. En riktigt fin avslutning på en måltid helt enkelt.

Doft. 3
Smak: 4.5
Eftersmak: 3.5
Balans: 3

Den här får 3.5 brandskadade sjömansstövlar för jag måste säga att jag uppskattar de lite yngre whiskynas kraftfullare personligheter men trots det är detta en fantastisk whisky.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar