fredag 15 juli 2016

Askaig 100 % Proof

Nu var det länge sedan jag skrev sist. Ni som följer Att Välja Lycka kanske förstår varför :-)

Jag sitter just nu på ett tåg mot Karlstad och känner mig lockad mot att skriva lite whisky. Jag har provat en mängd whiskysorter det senaste och förhoppningsvis kan jag ge varje sort en kvick notis här på bloggen.

Jag börjar med en Islay som släpptes i kort upplaga på bolaget i januari. Det jag pratar om är en Port Askaig 100 Proof på 57.1 % som kostade 698 kr. Askaig är ett roligt projekt där vi inte vet vilket destilleri som förser oss med drycken men jag kan inte klaga för innehållet i flaskan är riktigt trevligt.

Den här utgåvan är rivig och potent med en kraftig brandrök både i doft och smak. Whiskyn är inte kylfiltrerad och inte heller färgad och med just den här upplagan märks det i gommen att den inte är filtrerad. Man känner en viss träig strävhet som måste komma från fatet och även om det kanske låter obehagligt måste jag säga att det är riktigt angenämt.

Det är en potent dryck men ung och stark. Lite citrus och mjuka frukttoner slår igenom torvröken och de klassiska Islaymineralerna. Jag gillar sötman och de maltiga eftersmakerna och njuter av en lång eftersmak full av minnen från lägereldar vid en sjö.

Skulle jag sätta betyg på denna whisky på en femgradig skala skulle jag ge den fyra brandskadade sjömansstövlar av fem möjliga. Mycket fin whisky för ett angenämt pris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar