fredag 8 april 2016

18-årig Laphroaig

2015 firade Laphroaig 200-års jubileum och släppte ett helt batteri av specialutgåvor. Som följd av detta annonserade de att de skulle sluta producera sin 18-åriga variant och det kan ju också vara ett uttryck för att all gammal whisky håller på att ta slut i världens whiskylager.

Laphroaig är ett av mina favoritdestillerier på grund av whiskyns säregna karaktär. Min första aha-upplevelse var med Laphroaig 10y och det var med den whiskyn jag fann mitt whiskyintresse och min enorma förkärlek för denna ädla maltdryck.

På bolaget kunde man fram till nyligen införskaffa ett eget exemplar av denna gudadryck för 799 kr. Det är ett kap för denna underbara whisky och för alla er som lyckades få fatt i ett exemplar innan de tog slut; grattis.

Det här är en rejäl rökare med musselskal, salt och havsluft men för den trogne sökaren finns mjukare toner av honung, halm, vanilj och maltig torv. Det finns de som hittar honung och torkad frukt också men jag tillhör inte de personerna. Det här är en varm och underbar whisky med lång eftersmak som ger oerhört mycket glädje för pengarna.

Jag är sedan länge ägare av en kvadratfot av Laphroaigs mark på Islay vilket man blir om man går med i deras kundklubb Friends of Laphroaig. Det är ett trevligt sätt att bli lite mer delaktig i sin hobby varför jag klart rekommenderar att man tar sig tiden och går med i klubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar